Denna sida

Tavlingar

REGAL    TÄVLINGS-AKTUELLT [ 2005-12-10]

Sammanfattning KM Vättern

Så var det då dags för Stockholm Trollingklubbs årliga insjö-KM. Platsen i år var Vättern med utgångshamn Granvik. Vi (Christer Öhnerud och jag) hade varit nere och tjuvtränat helgen innan, så vår strategi var kristallklar. Morgonen var grinig, med frisk ostlig vind omkring 10-12 m/s när vi lämnade Karlsborg i mörkret med riktning mot Granvik. Tävlingsledningen beslutade, med viss tvekan, att tävlingen trots vädret skulle genomföras som planerat.

Efter 30 min fiske kommer första rapporten på VHFen, ”Team Blåtunga har landat en 7 kilos”. Efter ytterligare en kvart hörs Jan Boggs mer än lovligt belåtna stämma ytterligare en gång på apparaten. ”Team Blåtunga har gjort det igen. En 9 kilos ligger på durken”. Christer och jag tittar uppgivet på varandra och siktar nu på andraplatsen, väl medvetna om att 1-2 fiskar per dag ungefär är vad man kan hoppas på just nu i Vättern.

Efter bara några minuter får vi lite plåster på såren när en röding kommer upp i båten. (Röding, öring och lax, minst 62 cm räknas i KM.) Janne Bogg ringer och hånar oss för den lilla fisken. Psykkriget har börjat. Efter ytterligare 5 min nappar en 2 kilos öring som tänder hoppet ytterligare.

Vi kör över området igen, och nu kommer första nappet på planerboarden. En lax på 5,8 kg tog på det innersta spöet. Betet var förtyngt med 56g bly. Nu ligger vi bara en två kilos efter täten eftersom varje fisk belönas med 20p extra.

Vi kör över området ytterligare en gång och imponeras över de enorma spiggstimmen på ekolodet när det nedersta riggspöet på bb-sidan morrar igång. Jag känner direkt att det är kaliber på fisken. Den tar en hel del lina och håller sig på djupet hela tiden. Efter ca 10 min omsluts den av håvgarnet, och vi ser hur fet den är. Vågen i båten pendlar mellan 11-12 kg i den grova sjön. Vi jublar och inser att vi har stor chans att försvara förra årets seger i insjö-KM. En timme innan avslut ser ytterspöet på sb sidan misstänkt ut. ”Jag rensar riggen först och kollar sen” säger Christer. En kvart senare håvar vi ”skräpet” som visar sig vara en lax på 4,4 kg. En orolig Jan Bogg ringer och frågar hur det går, Blåtunga har inte haft ett pet sen morgonens rivstart. Trots att jag och Christer kommit överens om att hålla tyst till invägningen lyckas vi inte slingra oss ur korsförhöret .

Vid invägningen står det klart att vi försvarat titeln. Storlaxen vägde 11,68 kg. Den totala poängsumman blev 356,8p. Team Blåtunga blev tvåa med 200p och Team Trolle blev trea med 92p.

Kvällen avslutades med ett suveränt julbord på Idas brygga med diverse ljug och fiskeskrönor.

Vi fiskade även på söndagen med gott resultat. Tre laxar landades med vikterna 5,5 kg, 7,4 kg, 8,0 kg.

Vi fiskade både med löja, plast och tubfluga. Alla godkända fiskar tog på löja apterade med Krippled Minnow, Krippled Ansjovy och Ansjovy Special. Bästa färgen var UV. Två fiskar tog på planerboarden förtyngda med 56g bly. Innerst resp ytterst. Resterande tog på rigg 15-38 ft ned. Den stora fisken nappade på ett Krippled Ansjovy huvud i färg UV på djuprigg 25ft. Släplinans längd var 80 ft.

Allt fiske bedrevs norr om Granvik mellan Mellboön och Ottraholmen.

Vår stora lax var enligt uppgift Vätterns största 2005. Den titeln fick vi ha i ca 18 timmar innan Karlsborgsborna Åberg och Edvinsson bärgade en lax som var 100g tyngre, dvs 11,78kg. Ytterligare några timmar klipper Team Trolle med Anders Mohle´n och Thomas Krokvik, KM trean, till med en fetlax på 12,3 kg!

Jimmy Johansson, Regal Sportfiske | 08-710 80 00 | e-post:

REGAL    TÄVLINGS-AKTUELLT [ 2005-12-03]

KM Vättern

Stockholms Trollingklubb har denna dag haft klubbmästerskap i insjötrolling på Vättern. Som titelhållare från Vänern förra året hade Regal extra stor press på sig. Jimmy Johansson och Christer Öhnerud i teamet försvarade färgerna med bravur då man bl.a. tog en av årets största insjölaxar (kanske den allra största) på 11,68 kg. Dessutom fångade man 2 godkända laxar till, en öring och en röding.

Team Blåtunga, med Janne Bogg som skeppare, lyckades med 2 snabba laxar direkt på morgonen ta 2:a platsen. Team Molle blev 3:a med en fin 7:kilos.

Bra fiske har det varit och de allra flesta teamen fick fisk. Laxarna spydde upp mängder av småspigg 2-5 cm långa. Nästan all fisk tog på agnad löja Crippled Minnow i nya UV-färgen. Att fisken mest tar på agn är ganska väntat nu när vinterkylan sätter in.

Resultat KM Insjö Sthlms Trollingklubb 2005

1. Team Regal  Stockholm  5 fiskar
 2. Team Blåtunga  Stockholm  2 fiskar
 3. Team Molle  Stockholm  1 fisk

REGAL    TÄVLINGS-AKTUELLT [ 2005-10-24]

Kållandsöträffen

Vänern är både rolig och svårfiskad så här års. Lyckas man hitta aktiv fisk, så är chanserna i alla fall goda att man har flera fina laxar i båten när passet är över.

Det var precis vad som hände oss under vårt premiärdeltagande i Kållandsöträffen. Vi hade inte haft något vidare fiske på träningen. Vi tog därför "rygg" på kompisarna från Stockholm som fiskat hyfsat runt Storebank i södra Värmlandssjön.

Och här fick vi klart för oss hur viktigt det är med detaljerna. Det andra Stockholmsteamet snirklade runt oss tillsammans med några andra team utan att ha minsta känning, medan vi plockade 4 granna fiskar med en öring på 7,5 kg i topp.

Vad det var för detalj som vi hade fördel av, fick vi aldrig riktigt klart för oss. Kompisarna fiskade ju nästan exakt som vi. Kanske var det Jimmys "tur-rocka", som låg på instrumentpanelen, eller att jag hade mössan bak och fram.

Nåväl. Dessa två timmar räckte till seger i hela tävlingen. Extra roligt för oss som aldrig kommit bland de allra bästa på Vänern förut.

Vi fiskade "blandat" med både skeddrag, wobblers, löjor och lockblänken. Apex, Frassepluggen, Bomber 15A, flasher med löja, Action Disc med löja var de beten som gav fisk under tävling och träning. Det som var sämst var "rena" löjor utan något framför. Alla fiskar högg på ytan eller 30 fot ned på riggen. Bästa farten var 1,8 knop.

Resultat:

10.  Wollmars Brathers  2  128

REGAL    TÄVLINGS-AKTUELLT [ 2005-06-08]

Jimmy summerar Laxcup Nynäs

Efter ett lyckat träningsfiske med 3 laxar på 3 dagar var det med tillförsikt jag såg fram mot Laxcupen. Att min nye teamkollega Christer dragit en fetlax på 17,1 kg dagarna innan ökade optimismen ytterligare. Christer har dessutom haft stora framgångar historiskt sett i denna tävling, något som inte jag kan skryta med. Nu skulle vår "förbannelse" brytas. Denna som förföljt teamet de senaste åren i Nynäs, hur vi än bar oss åt. Nappade en fisk mot förmodan brukade den kliva av direkt. Före och efter tävlingen har vi sällan gått fisklösa. Men under Laxcupen är det tji.

Dag 1. Inställt och kuling..
Vinden vänder från sydväst till väst, dvs värsta skitvinden i Nynäshamn. Efter ett hundratal samtal till Landsortfyren från hamnen och konstanta vindar på 12-15 m/s ger vi vid 15 tiden upp och tar bilen hem. Ingen träning idag.
Väl hemma går telefonen varm av sms och upphetsade samtal från lyckosamma laxfiskare som trotsat vädret och gått ut. Slutsummeringen av den inställda fredagen blev att ett femtontal båtar fångade ungefär 15 laxar, grova laxar.. Största fisken vägde enligt uppgift 16,3 kg. Själv kände man sig lagom manlig hemma när 79- årige Dagmar Nyqvist åkte ut och klippte till med en storlax på 15,6 kg.

Dag 2. Äntligen start.
Vinden har under natten varit uppe i 18m/sek men har mojnat ordentligt. Under morgonkvisten har vinden vänt 150 grader och kommer nu från NO. En bra vind i vanliga fall, men frågan är om den ska hinna reparera vad västan ställt till med. Vi börjar fiska vid Gunnarstenarna och får sällskap av Team Järnet och Team Wolley. Vi vittjar våra hot-spots i två timmar innan vi river och drar iväg 15nm norrut. När vi sätter ser vi massor av aktivitet och bågar i vattnet, men inget som tar. Det är dödstyst på VHFen.. Efter några timmar hör vi i alla fall att Team Beethåven tagit en fin lax vid Landsort. Något senare drar Team 08 en 15+ vid Grän. Hos oss är det dött. Vi sliter som djur, men inget hjälper. Vi går bom, igen...
I hamnen ser vi att fisket varit miserabelt, 11 laxar och 2 små öringar imponerar inte. Det gör däremot medelvikten som är över 13 kg på laxarna!

Dag 3. Tomt.
Tufft väder när vi kommer ut. En hård dyning från NO efter nattens oväder möter morgonens friska västan och gör att havet kokar. Svårkört. Vi hoppas att nattens vind pressat in lite fisk mot kusten. Nära land är vattnet iskallt och vi drar oss österut med förhoppningen att hitta varmvattnet. Mot slutet av dagen hittar vi en temperaturhöjning syd Ålandsbredan men ingen lax. Glest med rapporter under dagen. På eftermiddagen får vi höra att konkurrenterna på Söder fått dubbelhugg och bärgat båda. De ligger bra till (för bra!). Strax efter ringer Tapsa med andan i halsen och rapporterar in sin 14 kilos tagen på NK vid Landsort.
Totalt fångas det 7 laxar under söndagen. Vi kan bara lyfta på hatten och gratulera de som lyckats narra lax trots urusla förhållanden, bra gjort!

Laxkung blev Mats "Skräcken" Johansson i Team 08 med en mycket vacker lax på 15,6 kg.
Ett stort tack också till Hasse Skoglund och Björn Allerstam som trots hård motvind som vanligt genomförde ett perfekt arrangemang.

Jimmy Johansson i Team Regal 1

REGAL    TÄVLINGS-AKTUELLT [ 2005-05-29]

Slutresultat Laxcup Stockholm

Sista tävlingsdagen genomfördes trots det blåsiga vädret. Det besvärliga förhållandena gjorde också att många team hade det svårt med fisket rent praktiskt. Jimmy Johansson i Regal 1 kommer med en utförligare rapport från hela tävlingen under morgondagen. Här är i alla fall sluresultatet:

Plats  Namn  Antal  Poäng

152

10.  Sundbybergs Sportfiske

142

Medlevikten på laxen var hela 11,38 kg, vilket måste vara bland den högsta som någonsin vägts in på en trollingtävling i detta land. Under lördagen togs det 11 laxar och 2 öringar. Söndagsfisket gav 7 laxar.

REGAL    TÄVLINGS-AKTUELLT [ 2005-05-26]

Laxcup Stockholm

Dags för nästa stortävling: Laxcup Stockholm börjar imorgon fredag. Det har varit lite tunt med anmälningar till tävlingen, men sista dagarna har deltagarna verkligen strömmat till i takt med rapporter om storlaxar. Minst 75 team tror tävlingsledarna Hasse Skoglund och Björn Allerstam på.

Denna tävling är nog den svåraste av alla, men med mycket nerv eftersom det närsomhelst kan kliva på en 20-kiloslax. Och det blir alltid överraskande team med bland de bästa.

Bägge Regalteamen ställer upp. Jimmy Johansson och Christer Öhnerud i Ettan och radarparet Tapsa med hustru Solveig i Tvåan.

Rapporter kommer varje kväll från teamen och hemsidan uppdateras naturligtvis hela tiden.

REGAL    TÄVLINGS-AKTUELLT [ 2005-05-23]

Sammanfattning från Karlshamnsfestivalen

Jimmy Johansson i Regal 1 sammanfattar här hela Karlshamnstävlingen:

"Träningsdag 1
Kl 13,00 sjösätter vi våra trollingskedar väster om Tärnö. Morgonen har varit hektisk med start hemifrån 04,00, därefter 55 mil i bil och slutligen det obligatoriska lunchbesöket hos Hasse Thelin i fiskeshopen.
Det börjar illa, en felkopplad kontakt i Christers Scotty riggar gör att min Black Box brinner upp. Först tror vi att den ohyggliga odören som sprids i båten kommer från en gräsklippare i närheten, därefter från en icke existerande sockerfabrik innan vi lokaliserar kabelbranden. Nåväl, 16,45 nappar första laxen. Efter 15 min och misstänkt många hopp kan vi konstatera att 7 kilos laxen är krokad i ryggen. Näbbgäddorna börjar invadera Hanöbukten och gör livet surt för oss, suck..

Träningsdag 2
I stråland solsken och svaga sydvindar börjar våra skedar simma vid Tånghällan tidigt på måndagsmorgonen. Vi fiskar oss sakta österut. 14,30 hittar vi ett kraftigt strömvred med stora temperaturskillnader i vattnet sydväst om Ytterknuven. Strax därefter nappar det och vi kan bärga en 7,1 kg lax som nappar på styrbords djuprigg 20ft ned. Vi hör trolling gänget som huserar på Hasslö, de fångar duktigt med fisk i området.

Träningsdag 3
Vädret fortsätter vara strålande. Vi åker direkt ut till strömvredet vi hittade föregående dag. Fisken är kvar och vi landar två granna laxar på 13,6 resp 10,5 kg. Största laxen tog i ytan och den andra på 35ft. Fulla av självförtroende konstaterar vi att både riggar och ytspön fiskar, en förutsättning för en bra placering på tävlingen. Flera andra Team har också fiskat bra i området, bla har Team Järnet kontaktat 4 fiskar, därav en riktigt stor, uppskattad vikt 18-20 kg! Bra väderprognoser och bra fiske, det ser ut att bli en härlig tävling..

Tävlingsdag 1
Första tävlingsdagen är en halvdag med gemensam start från Karlshamns hamn. Föregående års segrare Team Telescope är startbåt och ligger längst fram i startfältet. Team Camyti hade missförstått startproceduren och startar innan de passerat Team Telescopes lilla styrpulpetsbåt, Järnet, som inte direkt är känd för sitt tålamod känner att det kliar i gashanden och kan inte låta bli att hänga på. Följden blir att de passerar på varsin sida om Telescope i hög fart och håller på sänka vederbörande..
Vi beslutar oss, trots halvdagen att åka de dryga 20NM till Ytterknuven. Ett riktigt beslut visar det sig. Vi drar på 3 fiskar på kort tid. Vi lyckas bärga två, 9,2 resp 6,2 kg. Vi grämer oss dock över den tappade. Den kändes riktigt fin. Väl i hamn ser vi att det varit något sämre fiske än normalt med 17 st laxar och 1 öring. Största fisken tog fjolårssegrarna Team Telescope som var nära att sänkas vid starten. De fångar ytterligare en grann lax och tar ledningen, tätt följda av Team Extreme och oss i Regal 1.

Tävlingsdag 2
Sticker återigen till samma ställe. En nordlig nattvind med åtföljd bleke hela dagen ställer till det för oss. Strömvredet och temperaturkanten är borta! Vi letar och letar hela dagen men området är bortblåst. Framåt eftermiddagen söker vi oss mot kusten. Nattsvart mörker blir det när Team CWC glider in i vårat kölvatten och drar på en lax.. 10 sek senare ylar ett ytspö igång på taket; Yes! Vi bärgar laxen, som väger 10,5 kg. Klockan börjar bli mycket och vi tvingas plocka in spöna för att hinna in i tid. Synd, det låg ytterligare en båt i området och drillar storlax.
När vi kommer in i hamnen kan vi konstatera att det varit en av de bästa dagarna i laxfestivalens historia. med 44 st fångade laxar. Toppen är dock oförändrad. Team Telescope plockar Ytterligare en lax och behåller ledningen. Team Exterme fångar 2 laxar för fjärde dagen i rad! Vi behåller 3e platsen med vår fisk.

Tävlingsdag 3
Sista tävlingsdagen i EM. Börjar där vi slutat föregående dag. Fisken har återigen flyttat sig. Vi fiskar oss söderut, där vi fått fisk tidigare i veckan. När vi träffar waypointen för två tidigare laxar hugger det igen, innerst på styrbordssidan, fisken hoppar som en galning innan den 10min senare hamnar i håven. 10,2 kg, nu börjar vi snegla mot prispallen i EM. Med kroppen fortfarande full av adrenalin ser vi Extreme komma mot oss, när de ropar på radion och frågar om de får passera inser jag att de kommer från höger, pinsamt! Någon timme senare hör vi att Hasslögänget hittat fisken 3 NM söder om oss. Vi funderar på att riva och åka dit men inser att det är för nära för att löna sig. Vi styr istället fören i rätt riktning och trollar oss dit. Väl framme är huggsexan över och inga fler fiskar fångas.
När vi kommer in i hamnen grumlas våra drömmar om prispallen. Agnfiskarna i Tyska Team Alva har fångat fem fiskar och kniper andra platsen. Team Extreme har återigen fångat två fiskar, båda på drygt 13 kilo, och blir därmed extremt värdiga Europamästare. Team Nito har, efter ett lokalt tips fiskat vid Sättekullarna och fångar tre laxar och blir trea. Team Wille har framgångsrikt tampats med Hasslögänget syd Ytterknuven och tar tre laxar med en 16 kilos i topp. Vilket räcker till en fjärde plats. Vi konstaterar att vi aldrig tidigare tagit en 10 kilos lax på en Östersjötävling och därefter rasat 2 placeringar i prislistan. Tungt men i morgon tar vi dom!

Tävlingsdag 4
Vinden har vänt nästan 180 grader under natten och ligger nu på rakt från ost 6-7 m/s. Vi stampar oss ut i motsjö i nästan en timme innan vi kan börja fiska. Vi har sällskap ut av både Team Extreme och Team Hugget/Fiskeshopen som ligger strax efter oss i sammanräkningen.
Fjärde dagen kan sammanfattas med ett ord, tomt.. Ostvinden har flyttat på fisken och alla vi som fiskade österut gick bom.. Väl i hamn har fisket varit lite sämre sista dagen, dock med flera grova fiskar. Team Wille som låg fyra innan sista dagen orkade inte stampa sig ut i motvinden, de bestämde sig för att testa lite närmare och fick in en fullträff. Två granna fiskar sista dagen med en 16 kilos i topp gör att de tar hem segern i prestigefyllda laxfestivalen. Team Extreme tar andra platsen och Team Sälen tredje platsen efter att tagit 6 laxar på de två sista dagarna.. Själva kommer vi sexa efter tyska Alva och Team Nito.
Laxkungar blir fjolårs segrarna Team Telescope med en lax på 17,98 kg. Tyngsta öringen tar våra vänner i Team Regal 2, 7,2 kg.

Sammanfattning
Vi hade bäst fiske från Ytterknuven och 4 Nm söderut. Bästa betena blev NK, Ismo Magnum, Trophy Spoon och Pirat med inslag av framförallt gult. På planerboarden fiskade betena närmast båten bäst, dvs med lite tyngre bly. På riggarna fick vi fisk mellan 15- 35 fot. Bäst fiskade riggarna när vi använde oss av en 11´ Challanger flasher. På de rensade fiskarna dominerades maginnehållet av småsill, skarpsill och tobis.
Det kändes som att fisket österut var bäst i början av tävlingen, därefter verkade det som om fisken drog sig närmare Mörrumsån. Fisket vid Tånghällan, Tärnö och Mellangrund blev allt bättre ju längre tävlingen varade. Här fångades också flertalet av de stora fiskarna."

REGAL    TÄVLINGS-AKTUELLT [ 2005-05-16]

Varför färgad fisk blir underkänd

Jag ifrågasatte häromdagen varför man underkänder färgad fisk vid tävlingarna här i Karlshamn med många svåra grändragningar. Jag fick förklaringen omgående av Svenne Andersson på Fiskejournalen:

Det går mängder av utlekt öring på grynnorna inne i C-zonen bl.a. Skulle man godkänna "ragor", som de kallas nere i Blekinge, skulle man lätt kunna rikta fisket på dessa (vilket en del gjorde innan förbudet) och därmed hota hela Mörrumsåns bestånd av storväxt öring.

REGAL    TÄVLINGS-AKTUELLT [ 2005-05-13]

Karlshamn 3:e dagen och EM
Tredje dagen av laxfestivalen bjöd återigen på strålande väder och svaga vindar. Fisket håller hög klass med 37 fångade laxar och 2 öringar. Dagens största vägde 17,08 kg och fångades av Team Sini Lintu. Team Telescope som ledde tävlingen efter två dagar bommade idag och halkade ner i EM tabellen. Team Extreme, visade sin klass och fångade återigen två laxar denna dag och kammade hem EM titeln. Tvåa kom Team Nito som lurade upp tre laxar idag. Dagens bästa team blev agnfiskarna i Team Alva från Tyskland som fångade hela fem fiskar under dagens tävling.

EM avslutades idag men Laxfestivalen fortsätter med ytterligare en tävlingsdag imorgon.

Slutresultat EM

10. Sälen 351,2

REGAL    TÄVLINGS-AKTUELLT [ 2005-05-12]

Karlshamn andra tävlingsdagen
Team Telescope leder fortfarande men Extreme knappade in en aning tack vare två fiskar idag. Regal 1 lyckades efter mycket slit lura upp en grann lax på 10,5kg. Regal 2 hittade dagens största öring 7,2 kg. Fisken var lätt färgad men godkändes i alla fall. Konstig regel det där, att fisken skall vara blank. Även om den är lätt färgad nu, blir den ju blank inom någon vecka eller två i alla fall. Det är ju inte lekfisk vi fiskar på så här års.

Morgonen började annars med nordvindar innan vinden dog ut helt och havet blev spegelblankt ända till eftermiddagen då det började blåsa en lagom sydvästvind och fisket kom igång igen. Fisket var mycket bra denna dag med hela 44 fångade fiskar. Många team har chans på seger.

Intressant: Team Järnet är inte precis kända för att nöta sönder samma ställe en hel dag utan är minst sagt lättrörliga. I går fyllde man upp tanken och fick i 94 liter efter dagspasset. Då kommer team Telescope in till samma mack och fyller sin tank och får i hela 9 liter!! Snacka om motsatser.

Resultat dag 2:

3. Regal 1
4. Sportfiskebutiken
5. Kryllet sydtrack
6. No Soking (finsk team)
7. Scandinavian Sportfiskecentrum
8. Hugget/Fiskeshopen
9. Elite
10. Månsson

REGAL    TÄVLINGS-AKTUELLT [ 2005-05-11]

Karlshamn första tävlingsdagen
P.gr.a. strul med mailen igår kväll fick vi inte fram tävlingsrapporten förrän sent inatt. En förkortad version kommer här:

Sammnalagt 18 fiskar fångades första dagen vilket får ses som ganska mediokert med hänsyn till det fina fångsterna före tävlingen. Största lax vägde 18 kg och topgs av fjolårssegrarna Telescope!. Fisken klev på alldeles utanför startområdet. Vi gläds naturligtvis extra åt att vårt eget Regal 1 ligger på topp-3 listan.

Resultat efter första tävlingsdagen:
8. Eagle
9. Markaryd
10. Legio

Vi hoppas vi kan göra en utförligare rapport ikväll med bilder.

REGAL    TÄVLINGS-AKTUELLT [ 2005-05-10]

Sista rapporten innan tävlingen
Jimmy o Christer i Regal 1 rapporterar från dagens träning: "2 laxar på 13,6 och 10,5 kg i vår båt. Fortsatt bra fiske och bra väder. Prognosen för de följande dagarna ser bra ut. Järnet har fått en lax på 3 kg. Anders Petersen i Stockholms trollingklubb fick dagens största på mellan 18-19 kg. Vi pratade också med Team Extreme som snittat 2 laxar de sista dagarna med 12 kg i topp."

Allt talar för en rolig tävling med mycket och stor fisk i strålande vårväder.

REGAL    TÄVLINGS-AKTUELLT [ 2005-05-09]

Bra fiske i Karlshamn
"Det är mycket fisk i området" rapporterar Jimmy och Christer i Regal 1-teamet från hamnen i Vägga. "Själva har vi fått en 7-kilos och tappat en lika stor som satt i ryggen. Regal 2 med Tapsa och Tom, har fått en 6 kg:s och en på 9. Team Järnet har bordat 2 laxar på 6-8 kg och förlorat en på, som de bedömde, på upp emot 20 kg. Ett icke namngivet team har burit iland en fisk på 18,5 kg."

Vattentemperaturen är 7-8 grader och måttliga SV-vindar blåser över Hanöbukten. Det enda smolket i bägaren just nu är att näbbgäddorna har börjat anlända. Dessa ställer till mycket förtret för de tävlnade.

REGAL    TÄVLINGS-AKTUELLT [ 2005-05-08]

Laxfestivalen i Karlshamn med EM
Trots att Trolling Masters har upphört (tillfälligt?) fortsätter tävlingsfisket i framförallt trolling som vanligt. I april avgjordes SM på Vänern med skapligt fiske och stort intresse.

Årets första stortävling i Östersjön går som vanligt i vattnen utanför Karlshamn. Det har tagits ovanligt många och stora fiskar både runt Bornholm och Simrishamn i år. Och de första storlaxarna har dykt upp i tävlingsområdet i dagarna. Så förutsättningarna för en rolig tävling finns där definitivt detta år.

Regal 1 tävlar denna vår med en ny besättningsmedlem. Christer Öhnerud (tidigare SM-vinnare med Fiskeshopen) gör Jimmy Johansson sällskap i båten. Skall bli spännande att se hur den kombinationen fungerar.

Regal 2 har också en ny besättningsmedlem, Tom Söderman (europamästare i team TT för ett par år sedan) kör tillsammans med Tapsa.

Vi kommer att få dagliga rapporter från bägge teamen och naturligtvis resultat från tävlingarna.rets rsta stortävling

Stefan Wegnelius, Regal Sportfiske | 08-710 80 00 | 0708-634381 | e-post:

NYHETER | FISKE-BUTIKEN | RAPPORT STHLM | FISKE-TIPS | FISKE-TÄVLINGAR | E-POST |

COPYRIGHT: Regal Sportfiske. All form av kopiering förbjuden, alla rättigheter förbehållna...

To top of pageRegal Sportfiske. Box 27 143 01 Vårby. Besök oss: Hamnvägen 3.
Ring oss på telefon: 08-710 80 00 eller sänd telefax på: 08-710 68 68.