Nyheter Web-Shop Rapport-STHLM Fiske-Tips

Mexico

Mauritius

Kap Verde

Dramatisk del av Zambezi-floden.

06-12-28| Namibia Del.1

Hörde steg inne i rummet på natten och en dörr som stängdes. Frågade Jimmy på morgonen om han hade varit uppe på toaletten. Men fick ett bestämt nej. Alla mina dollar och svenska pengar var borta. Någon idé att göra någon anmälan var det inte. Vi skulle vidare till Zimbabwe-Namibia nu på morgonen så det var bara att svälja förtreten.

Trodde att det var värmen från flygplansmotorerna som höll på att knocka oss när vi klev ut på Victoria Falls flygplats i Zimbabwe. Men det var lika varmt när vi kommit bort från planet. Herrejösses, vilken hetta. En öl kostade dessutom 2.000 dollar! Nu var det som tur var Zimbabwedollar. Betalade man med utländsk valuta var det någotsånär normala priser.

Vi tranporterade oss snabbt genom det fullständigt öde bushlandskapet förbi de helt ohämmade, dataspelande (patiens och Super Mario) gränspoliserna in i Botswana. I den lilla staden Kasane låg en båt och väntade på oss nere i floden. Vi tog oss ut på Chobe River, ett biflöde till Zambezifloden. Vilken känsla. Vi for ut i små forsar, där flodhästarna bara var några meter ifrån oss. Sakta styrde vår svarta chaufför oss utför strömmarna med nästan helt upptiltad motor mot Ichingo Lodge, där den sydafrikanska hotellägaren Rolf tog emot oss. Hur mysigt som helst såg det ut med ett 10-tal lyxtält och en större huvudbyggnad
byggd på pålar alldeles intill floden.

Ichingo Lodge är nästan helt inriktad på fisketurister och man har hela tiden tillgång till båt och guide. Säsongen började lida mot sitt slut så på lodgen fanns det bara ett par gäster från Namibia förutom oss.

När vi installerat oss i vårt tält, var det dags för guiden Felix att ta oss med ut på vårt första fiskepass efter tigerfish. Vi hade korta, lite mjukare jerkspön och små multirullar med hårt ställda bromsar och flätlina. "Tigerfishen har stenhård käft och är mycket svår att kroka" hade vi fått lära oss.

Vi gav oss ut till en lite lugnare del av floden. Felix tittade i våra beteslådor och vi undrade om det var något gångbart i dem. Något entydigt svar fick vi inte. Jag satte på en jigg och Jimmy ett skeddrag. "Are the fish out in the middle or near the bank?" frågade vi. "The tigerfish are everywhere" svarade Felix.

Vi fiskade nära strandbanken i alla fall och fick ett par våldsamma påslag utan att fisken krokades. Ett tredje "stopp" och bara framdelen av betet kom in. Ett vackert snitt syntes efter efter tigerfiskens sylvassa tänder. Dagens 6:e och sista hugg, blev den hittills längsta drillningen. Fisken gjorde ett elegant hopp och satt nog på i 5 sekunder innan den släppte.

Allt var fritt i denna "all inclusive lodge". Även fria "husdjur" i tältet. Ödlor, spindlar och andra småkryp, samt apor uppe i träden. Trots många bett och ett förskräckligt väsen från djuren, sov vi mestadels gott natten lång.

På morgonen gav vi oss åter ut med Felix. "Are the fishes down deep or near the surface?" frågade vi. "They are everywhere" svarade Felix. Vi fiskade i en vik där det var mycket aktivitet. Vi ställde bromsarna på max och gjorde riktiga gädd-mothugg, men vi fortsatte att tappa fisk och blev allt mer stressade. Felix gav oss inte heller några led-trådar. "You drop fishes everywhere".

Vi pratade med vår värd och blev lovade en annan guide och fiske i forsarna nedströms lodgen på eftermiddagen. Vi måste knäcka koden........

till Namibia del 2

Stefan Wegnelius, Regal Sportfiske | 08-710 80 00
e-post: stefan@regalmarin.se

COPYRIGHT: Regal Sportfiske. All form av kopiering förbjuden, alla rättigheter förbehållna...
NYHETER  |  WEB-SHOP  |  RAPPORT-STHLM  |  FISKE-TIPS  |  TÄVLING  |
Regal Sportfiske  -  Hamnvägen 3  -  143 30 Vårby (Stockholm) Öppet: vardag 09.30-18.00, Lördag 10.00-15.00
Telefon: 08 - 710 80 00  -  Telefax: 08 - 710 68 68  -  E-post: sportfiske@regalmarin.se