Nyheter Web-Shop Rapport-STHLM Fiske-Tips

Kap Verde

Blåfenad tonfisk 50 kg.

13-01-09| Kroatien

Vi har i många år varit sugna på att åka ner till Kroatien för att testa fisket efter blåfenad tonfisk. Intresset väcktes redan 2000 när jag och min kompanjon Stefan vann en guidad tur i Kroatien under Laxcup Vättern.

Den resan blev aldrig av. Efter att ha rest runt i världen och fiskat med olika skeppare, har intresset för att fiska Big Game från egen båt blivit allt större. Kroatien är förmodligen det enda resmålet inom rimligt avstånd. Det som avskräckt har varit den långa resan med båttrailer. Drygt 240 mil är långt med båten på släp.

Helt plötsligt har det dykt upp en genväg. Min gode vän Thomas Collin i Team Järnet har beställt en Mclay 720 från Nya Zealand. Båten planerar han att köra ner till Kroatien efter laxfisket.
Perfekt! Jag slipper att köra bil i 2 dygn och kan låna båten när det passar..
För att lära oss lite om fisket, boka båtplats och knyta lite kontakter bland lokalbefolkningen beslutade vi oss för att åka ned och rekognosera i början av oktober. Jag personligen hade inga höga förväntningar på själva fisket. En tonfisk på 3 dagar skulle absolut tillfredsställa mig. Jari Hult från Team F1 Salmon hängde också på denna rektur. Vi fick mycket god hjälp av Peter Cernold som legat på plats i Jezera, som hamnen heter, under hela augusti och september.

Vi flög ned ons 10 okt. Planet lyfte redan 07.00 så det riktigt tidig uppstigning. Ibland är det jobbigt med traditioner. När jag flyger någonstans firar jag alltid med en öl när jag kommer ut till flygplatsen. Märkligt nog är den inte riktigt lika god 06.00..

Vi flög med Ryanair. Många gnäller på Ryanair, men som alltid får man vad man betalar för. Biljetterna kostade bara drygt 1100:- t.o.r. Allt flöt på bra och snabbt då allt måste bokas i förväg via internet. Restiden ner till Zadar är bara 2h 15 min. Från Zadar till halvön Murter, där Jezera ligger, är det ca 7 mil. Vi hyrde en bil, en Renault (usch!) i fyra dagar för ca 1400:- + bränsle. Bilresan tog ca 1 timme och man fick betala några kronor vid biltullen på vägen.

Första dagen är det inget fiske bokat, tyvärr. Vädret var fantastiskt när vi kom fram. +25 grader och vindstilla, härligt! Vi använde dagen till att acklimatisera oss, hitta lägenheten vi hyrt och för att testa det lokala ölet. Vi kan rekommendera Karlovacko..

I Jezera som är en liten hamnstad finns det inga hotell. Däremot finns det en uppsjö av lägenheter. Under högsäsong (augusti/september) kan det vara svårt att hitta boende så det gäller att boka i tid. Vill man bo mera ”stadsmässigt” kan man bo i Vodice som ligger 4 mil bort. Här är det ett betydligt större utbud med både lägenheter och hotell. Här finns det också ett stort utbud med affärer och restauranger. Jag som är lite av en eremit och uppväxt på Grödingelandet föredrar den pittoreska hamnstaden Jezera.

Vad gäller fisket är det säsong från feb t.o.m oktober. I februari är det blåsigt. Enl vår kapten är det normalt att komma ut 5-6 dagar på hela februari. I mars är det något bättre. April ska vara en toppmånad med bra temperatur och bra fiske. I juni och juli är fisket bra men för varmt för oss nordbor. Kontentan är att i augusti och september är både vädret och fisket bäst. I april och maj är det också bra men då fiskar vi lax här hemma. Under kvällen får vi höra att ”vår” båt tagit 4 tunor under dagen! Nu blir det svårt att sova!

Dag1:
Vi träffar kapten Marinco och hans besättningsman  vid 9-tiden. Mäsk och bete levereras 09.00 på morgonen så det blir avfärd först då. Kapten köper 50 kg! mäsk och bete för ungefär 50 euro. Transportsträckan ut till fiskeplatserna som ligger utanför de yttersta öarna är ca 18 NM och tar 1 timme. När vi kommer fram är det 4-5 båtar på plats och en båt drillar redan!

Ut med grejorna. Fiskemetoden kan väl kallas mooching. Vi fiskar med tacklade döda sardiner och mäskar kontinuerligt med hackad och mald småfisk. Mäskspåret ligger som pärlband efter båten. Vi beslutar att Jari, som aldrig fiskat Big Game förut ska ta första nappet.

Efter ca 45 min hugger det! Tyvärr finns det ingen utrustning för "stand up" i båten så fisken fightas från stol. Jari sköter drillningen med bravur och landar en 45 kg tuna efter 18 min. Kapten har tydligen någon slags licens för att få sälja tuna så fisken behålls. (Dock oklart hur många han får ta) För oss turister är det olagligt att avliva och landföra fisk. Jag och Thomas lottar nästa hugg. Han vinner. Han får dock någon slags ingivelse och skänker nästa hugg till mig. Kul! Jag har aldrig landat någon blåfenad tonfisk tidigare. Mitt på dagen får vi ett hugg, men fisken krokas aldrig. Framåt 15-tiden nappar en ny fisk och nu får jag drilla. Efter 8 min ligger det en 30 kg tuna på durken. Efter bara 10 min kommer det ytterligare ett hugg och Thomas kan landa en 50 kg fisk. Han blir snabbt belönad för sin generositet, och får såklart en större fisk än mig.

Strax innan vi ska lägga av nappar det igen! Fisken rusar och rusar innan kroken släpper.. Vi fiskar med cirkelkrok och det är ytterst sällan fisken släpper. Men, men ibland händer det. Positivt är att vi fick lära oss lite nya spännande svordomar på finska av Jari.

Dag2:
Jag har varit med om många inblåsta dagar i mitt liv. Nu fick jag uppleva något nytt. Dagen blev inställd p.g.a regn! Vi blev helt paffa, han måste skoja. Vi är ju vikingaättlingar. Klart vi klarar lite regn! Senare på dagen förstod vi vad han menade... Det regnade inte, himlen öppnade sig och syndafloden kom. När vi skulle ta oss över gatan till vår lägenhet fick vi vada över! Vi ägnade istället dagen till att kolla upp lägenheter. Prisbilden ligger mellan 40-120 euro om dagen.

Dag3:
Kapten med besättning hade förberett och köpt betesfisk redan dagen innan så nu kom vi ut vid 07.30. Lite regnmoln låg kvar och det blåste lite men vi kom i alla fall ut. Vi åkte till samma område igen. Nu var vi bara 2 båtar på plats. Den andra båten hade tidigt på morgonen klantat bort en stor fisk. Fisken hade tagit nästan all lina på rullen. Istället för att åka efter fisken hade dom dragit bromsen i botten och linan gick!

Vi fiskade 1 timme innan hugget kommer. Det blir kalabalik. Eftersom det blåste hyfsat när vi började fiska åkte ett stort drivankare i. När fisken nappade rusade den rakt ned och linan gick runt drivankaret. Dessutom trasslade 2 av de andra 3 utrustningarna in sig i linan med fisken. Kapten Marinco är en mycket duktig fiskare med ett enormt kontaktnät. Han har dock en svaghet. Han är inte bra på att delegera. Han kör båten, tacklar, knyter och lägger i spöna, drar in fisken i tafsen, gaffar och rensar fisken. Besättningsmannen mäskar. Vi drillar.

Drivankaret kräver 3 man för att dras in. Efter en mängd svordomar på serbokroatiska och många varv med spön runt varandra lyckas han skickligt nog reda ut trasslet och vi landar en 50 kg tuna. När vi landat fisken lägger sig vinden och solen tittar fram. Vi fiskar hela dagen men får inga mer napp. När vi ska avsluta för dagen får Jari uppdraget att veva in ett av betena. Han gnäller på att det går tungt. Självklart hånar jag honom och anklagar honom för att vara klen. Jari biter ihop som bara en finne kan och vevar upp. Det visar sig sitta en 20 kg klumpfisk på kroken! Klumpfisken lever på maneter och flyter omkring i strömmarna i världshaven. Det här exemplaret tyckte tydligen att en död sardin var god. Fisken? (har hört att klumpfisken klassas som ett plankton!) satt perfekt krokad i käkvinkeln med cirkelkroken.

Totalt sett är vi mycket nöjda med rekognoseringen. Jag tror att vi lärt oss tillräckligt mycket för att bedriva ett framgångsrikt fiske även på egen hand. Kapten Marinco och hans son Toni var mycket hjälpsamma och tillmötesgående med att ordna fram hamnplats och boende.
Fisket är nära och lättillgängligt. Bor man i Jezera är det gångavstånd till restauranger och boende. En ”normalmiddag” kostar ca 70:- och en öl typ 15:-. Restaurangutbudet består av knappt 10 st serveringar. Bensin och diesel finns i hamnen. Jag tror att bensinen kostade ca 12:- och dieseln ca 10:-. Guidningen kostade totalt 500 euro. Då disponerar du hela båten med besättning en hel dag. Billigt internationellt sett. Lunch ingick dock inte i priset.
Utrustningen bestod av 80 lb Shimano utrustningar. Actionen på spöna var modell hockeyklubba. Här prioriteras landning, inte drillning. Ett 50 lb standupspö hade varit kul. Linan är 80 lb, ca 0,70 mm nylonlina, tafsarna var gjorda av 0,90 fluocarbon. Endast cirkelkrok används. I det här fallet inte för att det är skonsammast, utan för att de är bäst.
För att kunna ta med egen båt krävs tillstånd för att ha båten i landet. Nautisk kompetens för att framföra båt och en fiskelicens för att fiska efter tuna. Maximalt 3 spön får nyttjas och Ingen tonfisk får dödas.

Jimmy Johansson, Regal Sportfiske | 08-710 80 00
e-post: jimmy@regalmarin.se

COPYRIGHT: Regal Sportfiske. All form av kopiering förbjuden, alla rättigheter förbehållna...
NYHETER  |  WEB-SHOP  |  RAPPORT-STHLM  |  FISKE-TIPS  |  TÄVLING  |
Regal Sportfiske  -  Hamnvägen 3  -  143 30 Vårby (Stockholm) Öppet: vardag 09.30-18.00, Lördag 10.00-15.00
Telefon: 08 - 710 80 00  -  Telefax: 08 - 710 68 68  -  E-post: sportfiske@regalmarin.se