Nyheter Web-Shop Rapport-STHLM Fiske-Tips  


Uppdaterad:
2007-02-01

WEBSHOPEN

Trolling för dummies

Fisketips:

Lax vid i Nynäs

Fisket vid Ö:Muskö

Havsöring vid Vitsgarn

Havsöring på Gålö



 

 

 





 

Fisketips
Bild laddas

Regal Sportfiskes Trollingskola. Del.11:


ATT SKAFFA BÅT och PRYLAR för trolling

 

 

Det är väl lika bra att medge med en gång att trolling inte är den allra billigaste formen av fiske man kan bedriva. Därför är det desto viktigare att man planerar och överväger sina inköp väl. För att kunna bidra med åtminstone en viss vägledning och tips, har jag skrivit ner mina erfarenheter om båtar och prylar för fiske.

Vi kan indela förutsättningarna i tre varianter beroende på fiskarens avsikter. Det är kanske inte alltid så lätt att i förväg veta hur man kommer att utveckla sitt fiske, men någon form av vägval bör man göra för att det inte ska bli onödigt dyrt p g a felsatsningar.
  Variant 1. Du har redan en båt eller tänker skaffa en som bara tidvis ska användas till fiske och vill gärna prova på trolling, för att se om detta är något för dig. Du vill gå försiktigt fram och inte förköpa dig, eftersom du inte är helt säker på att detta är något för dig.

  Variant 2. Du har redan passerat "variant 1" och är säker på din sak. Detta vill du hålla på med och skulle gärna vilja skaffa dig bättre grejor och en mer anpassad båt för trolling. Du bedriver även annan typ av fiske så båten och utrustningen måste vara mångsidig och passa för allt fiske.

  Variant 3. Du har trollat en hel del och insett att detta är din grej. Du vill ha båt och utrustning som är speciellt anpassade för trolling och vill kunna fiska även till havs. Du avser att trolla under en större del av året och dåligt väder skall inte hindra dig att fiska. En helhjärtad satsning.

Variant 1.
Vad är det minsta jag behöver för att ha en rimlig chans att få lax?
Ska jag satsa på kvalitetsgrejer med en gång eller ska jag köpa billigt?

Frågorna är många när man står i vägskälet, och är man inte helt säker,
skall man nog börja med att analysera sin situation och sina möjligheter
att bedriva trolling. Möjligheterna att trolla har en stor betydelse för
vägvalet. Har du rimligt nära till fiskevatten? Hur lång är säsongen vid
de vatten du tänker fiska i? Bor du på rimligt avstånd från tex.
Karlshamn, Simrishamn, Nynäshamn, Vättern eller Vänern, så har du
tillgång till det som av många anses som världens bästa trollingvatten.
I så fall behöver du inte tveka om att det finns vatten värda att satsa på.

-Vad ska jag då börja med att skaffa för grejer? Vad är viktigast
att skaffa först och vad kan jag vänta med?

Förutsatt att du redan har en båt så behöver det här inte bli så dyrt
om man satsar på rätt saker från början. Det som lockar alla till en början
är fisket efter lekvandrande lax under maj och juni. För det här fisket
krävs det egentligen inte så mycket grejer, för att man ska ha en rimlig
chans att få lax, stor lax. Ett startpaket kan se ut så här:

Båt med ekolod och några spöhållare, 4-6 spön och rullar med minst
200m 0.40 lina, 2-4 st spöparavaner typ Yellow Bird eller Wille, några
Kuusamo paravaner, en stor håv och så ett antal bra beten förstås.

Bild laddas...

Det här paketet räcker gott och väl till att börja med, och man har en
rimlig chans att få lax. Begränsningen ligger i att möjligheterna till
djupfiske inte är så goda, men det är heller inte nödvändigt. Under maj
och början av juni fångas den absoluta merparten av laxen inom de första
6 metrarna från ytan, och till det behöver man inga märkvärdiga grejer.

Om du ändå ska köpa nya rullar och spön så bör du köpa rätt grejer
med en gång, spinnrullar som tar ca 300 meter 0.40 lina och robusta
trollingspön. Det är klokare att köpa en mindre uppsättning av kvalitetsgrejor
än en större uppsättning av billiga grejor av tveksam kvalitet för samma pengar.

      Trollingspöna behöver inte innehålla några dyra material som kolfiber bara de är starkt byggda, har många ringar och är försedda med kryssbutt. Det är inte själva fisket som tär på spöna, skadorna uppstår oftast vid transport, och det är den här omilda hanteringen vid transport spöna ska tåla.
Trollingspön ska vara relativt korta, runt 8fot och behöver inte kosta över 500kr.

Trollingrullarna ska ta ca 300m 0.40 lina och ha en bra broms. Kvalitetskillnaderna mellan rullarna ligger i framför allt bromsar och hur väl dreven i mekanismen är skurna. En dålig broms ger lina ryckigt och rullar med dåliga drev är kärva att veva under belastning. Det är en klar fördel om rullen har ett räkneverk. Bra rullar ligger strax under tusenlappen.

Ekolodet används främst till att lokalisera grund och branter, och det är i anslutning till dem man oftast hittar fisken. Ekolodet är en av de dyrare investeringarna och det är framför allt bildskärmens storlek och upplösningen som styr priset. Oavsett vad du väljer så är det två saker som lodet ska vara utrustat med, logg och vattentemperaturmätare. Det finns ett stort antal fabrikat och typer att välja mellan. Välj helst fabrikat och typ som är populära bland sportfiskare. Givare för montering på akterspegeln är att föredra

För att kunna fiska djupare vill man så småningom kanske skaffa sig
djupriggar. Planer boardmasten med pulkor till är ytterligare ett steg.
Det är i det här läget man skall börja tänka framåt, när man upptäcker att
man så att säga är "fast". När väl den här utvecklingen är igång så är det
bara att inse att det blir successivt mer och mer. När du köper ett par
rullar och spön till, så köp sådana som säkert står sig ett tag och att
du kan få tag i likadana den dagen du vill ha några till.

Dyra grejor som djupriggar bör man inte snåla på. Istället för att kanske
köpa två enkla, kan det vara klokt att istället köpa en men bra och
komplettera när ekonomin tillåter. Det som kan bli dyrt och en onödig
utgift är just att byta ut grejer som inte håller måttet. Ta steget fullt
ut med de dyraste grejerna för kvalitetsutrustning håller länge och kan
säljas vid behov.

Variant 2.
I det här stadiet vill man ha en båt som är avsedd endast för fiske.
Ingen tvekan om vad som är viktigast, groggbord eller trollingbar.
Bekvämligheterna åker ut för att skapa fotutrymme och plats för spöhållare
mm. Kompromissen består i de olika typer av fiske man bedriver.

Båten skall kunna spinnfiskas ifrån och den skall kunna förvandlas till en trollingmaskin på några minuter. Den bästa kompromissen är nog en
styrpulpetbåt eller en liten cabinbåt av WA (walk around) typ. De här
två båttyperna medger spinnfiske genom sin öppna planlösning och fungerar
även för trolling fast det kan bli både vått och dragigt under fisket.
Just WA typen är en av de populäraste båttyperna bland trollingfiskare
som satsar helhjärtat på sitt fiske.

Det viktigaste är att båten inte är för liten och att friborden är höga nog.
En lämplig längd ligger runt 6m där 5m är ett absolut minimum. En bra båt
betyder fler fiskedagar och färre dagar inblåst i hamnen.

Variant 3.
Nu handlar det om en båt som är enbart avsedd att användas till trolling.
Bra utrymmen på akterdäck och bra skydd mot vind och ryksjö är egenskaper
som prioriteras. En trollingbåt ska kunna köras i grov sjö utan risk för att vattenfyllas vid en översköljning. Utseendet för den här båten är ganska
given, en båt som har ett täckt fördäck och förarplatsen är helt eller
åtminstone delvis under tak vilket uppskattas under långa pass i kanske
både regn och blåst.

Båttyperna som kommer i fråga kan vara en kabinbåt, en HT (hard top)
eller en sk DC (day cruiser). Alla typerna har ett täckt fördäck och erbjuder möjligheter till övernattning i olika grad. Kompromissen här handlar mest
om hur trailerbar och ekonomisk båten skall vara eller hur bekväm den skall
vara.
Kabinbåten är bekvämast av alla med sina möjligheter till matlagning och övernattning i skärgården efter dagens fiske. Det här är naturligt den tyngsta och den dyraste lösningen i både inköp och drift men bekvämt, och det där med vädret blir inget större hinder.
Den sk HT-båten har en del klara fördelar. Den har samma vikt som en styrpulpetbåt i samma storlek, den är alltså mycket lätt och blir därmed billig i drift och lätt att traila. Toppkåpan erbjuder bra arrangemang för spöhållare och man får ett bra skydd för alla instrument och prylar som man vill ha torra. Båttypen är en populär fritidsbåt och är därför lätt att få tag i på beg. marknaden.
Bild laddas...

Bild laddas...

Bild laddas...

DC-båten påminner en hel del om HTn men saknar tak över vindrutan.
Vanligen utrustar man DC-båten med en sprayhood över förarplatsen
och ofta monteras även en targabåge för spöhållarna. Annars kan det
bli väldigt svårt att få plats med allt utan att det blir en spöskog runt
akterdäck.

Viktiga detaljer att observera vid båtval


1. Undvik båtar som har förarplatsen väldigt långt fram. Det kan bli en pina i hög sjö.
Bild laddas...

2. Undvik båtar med låga bord (sidor) och låg akter.

3. Var misstänksam mot båtar som är ovanligt lätta för sin storlek och typ. (= tunt laminat)

4. Det är en klar fördel om man kan stå och köra båten när sjön går hög, men körställningen måste vara bra med en naturlig ställning och svängrum för kroppen om det här ska gå.

5. Båten bör ha en fast bränsletank, som säkert räcker till hela fisketuren. Att fylla på trycktankar under fisket på sjön är en risk och trycktanken brukar alltid ta slut i motvind när alla betena är ute.

Provkörning av båten
Båten ska provköras under förhållanden som avslöjar båtens sjöegenskaper.
Hur beter sig båten med besättning och alla fiskeprylar ombord? Räkna
med att alla fiskeprylar tillsammans väger ungefär som en extra person.
Orkar motorn och beter sig båten vettigt med hela den lasten? Behöver
man köra "järnet" för att båten skal plana bra med all last, bör man tänka
efter en gång till. Måste någon stackare sitta långt fram i båten och
"burka" för att båten ska gå bra?

Bild laddas...

En riktigt bra båt- och motorkombination planar redan vid 14-18 knop. Det uppskattar man i grov sjö eftersom man då inte behöver stå på för att
båten skall plana. Tyvärr så råder det en konflikt mellan sjöegenskaper
och ekonomi när det gäller båtar. En båt som är lättdriven (platt botten)
blir automatiskt stampig och stötig i sjön, medan ett djupt skrov som skär
bra igenom sjön, kräver mer effekt och fart för att plana bra. Sedan kan konstruktionen i sig vara mer eller mindre lyckad oavsett skrovform, så
bedöm inte båten enbart på hur skrovet är format, provkör.

Tycker man att det här är alldeles för svårt och osäkert så kan man
göra det enkelt för sig och välja något som många andra trollare har valt.
Det finns bra anledningar till att vissa båtar är populära hos trollingfolket,
men prata med folk och fråga varför de valt just den båten.

Det är en fråga om ekonomi och ens egen händighet om man väljer att
köpa en färdig båt som redan från början är designad för fiske eller om
man väljer att köpa en begagnad fritidsbåt som man bygger om.

Det vore fel att påstå att det finns gott om färdiga fiskebåtar att köpa. Situationen är ändå bättre än förr och utbudet ökar sakta. Att ge sig på omfattandeombyggnader själv är absolut inget litet jobb och grundmaterialet (båten) måste väljas med omsorg för att lämpa sig för ett bra ombygge.
En färdig trollingbåt skiljer sig från en fritidsbåt främst i att sittplatser
längst bak i båten saknas, för att skapa det nödvändiga utrymmet på
akterdäck.

Motor-bestyckning
Det man har att välja på i motorbestyckning förutom motoreffekten är
tvåtakt, fyrtakt eller dubbel- montage.

      Tvåtakt med gammal förgasarteknik. Som transportmotor är den här typen ännu användbar men till trolling är den alldeles för törstig, i alla fall om man fiskar mycket. Dessutom brukar den här motortypen dras med svårigheter att köras länge på tomgång och låga varv.

Fyrtaktaren är redan populärast bland trollarna. Bensinsnål och tyst och samma motor kan användas till både transport och trolling. En enda motor för allt är ett bra alternativ framför allt för den som inte enbart kör trolling. Fyrtaktstekniken är välkänd och beprövad.

De nya tvåtaktarna med insprutningsteknik är ungefär likvärdiga med fyrtaktarna i ekonomi och övriga egenskaper men det handlar om en ny teknik med allt vad det innebär.

Tvåmotor-montage.
De allra största fyrtaktarna och tvåtaktarna med insprutning är visserligen
snåla jämfört med de gamla tvåtaktarna, men trollar man väldigt mycket
kan det löna sig att skaffa en extra fyrtaktare på ca 10hk för enbart fisket.
Man sparar då ca 10-15 liter bensin per dag. Det är bara att räkna om du
kan få en extramotor att betala sig. Tänk dock på att trollingmotorn får
en maxfart på högst 6 knop. Propellern måste bytas till en för denna maxfart.

En riktig sk "segelbordare" med fyrtaktmotor är idealisk för ändamålet
och rekommenderas varmt. Den är skräddarsydd för den här farten och
blir idealisk med sin specialpropeller och utväxling för låga farter.
Segelbordarna är dyrare än "vanliga" motorer i 10hk klassen, men driver
mycket bättre framför allt i motsjö och är en god investering om man
fiskar mycket.

      En trollingfiskare kör mycket och länge. Välj båt och motorkombinationer som i första hand är driftekonomiska. Det handlar inte om att vara först ute utan det är den som har den längsta aktionsradien och kan åka långt till fisken vid behov som ofta lyckas bäst just därför.

Rätt motorstyrka för båten är att spara pengar. En för stor motor drar mer bränsle framförallt i trollingfart. En för svag motor får jobba hårt och blir inte särskilt långlivad.

Några exempel på bränsleförbrukningar med olika båt- och
motorkombinationer. Bränsleförbrukningen är beroende på sjögång,
särskilt i trollingfart kan förbrukningen lät bli det dubbla om sjön går hög.
Värdena är inte uppmätta på ett särskilt vetenskapligt vis men ger er
ändå en ganska så bra indikation.


  Kabinbåt 6.5m totalvikt ca 1500kg. Tvåmotormontage
Yamaha 175 (gammal tvåtakt): Marschfart* 25knop ca 1.3L/M. Trollingfart ca 8L/Tim**.

Yamaha F9,9 (fyrtakt segelbordare): Marschfart* 4,5knop ca 0.7L/M. Trollingfart ca 1.2L/Tim**.


  Kabinbåt 6.2m totalvikt ca 1100kg.
Yamaha F100 (fyrtakt): Marschfart* 21knop ca 0.9L/M. Trollingfart ca 2.5L/Tim**.

  Styrpulpetbåt 5.5m totalvikt ca 700kg.
Yamaha F50 (fyrtakt): Marschfart* 20knop ca 0.6L/M. Trollingfart ca 1.5L/Tim**.

      *) Marschfart. Idealisk transportfart för båt med aktuell motor

**) Eftersom fiske inte bedrivs efter sträcka utan tid är liter per timma en passande enhet.

Val av trailer
Att ha en trailer är att kunna byta fiskevatten när man har lust. Vid val
av trailer till din bil är det främst två saker som styr. Trailerns maxlast
och maximala båtlängd.

Bild laddas...

      Maxlast. Här kan snålheten bedra visheten. Trailar du mycket, bör du skaffa en trailer med en skaplig lastmarginal. Den håller längre då. Hur många vet förresten vad båten väger med alla fiskeprylar och full tank? Lägg till minst 200kg på vikten för båt och motorer, om du inte kan väga ekipaget.

Maxlängd. Båten skall inte bara få plats på trailern. Det behövs en viss marginal mellan båt och dragbil också. Får du plats att stå mellan vinsch och dragbil och veva? Kan man öppna bakluckan med släpet kopplat? De här två sakerna kan man vara säker på först när båten står på trailern och kultrycket är rätt injuket är rätt injusterat.

Sen finns allt det här med körkortsbehörighet och max släpvagnsvikter
för bilen. Kolla upp vad som gäller för ditt körkort och din bil.

AV TAPANI "TAPSA" FILPPULA, för Regal Sportfiske, tel: 08-710 80 00

.

 

 
COPYRIGHT: Regal Sportfiske. All form av kopiering förbjuden, alla rättigheter förbehållna...
NYHETER  |  WEB-SHOP  |  RAPPORT-STHLM  |  FISKE-TIPS  |  TÄVLING  |
Regal Sportfiske  -  Hamnvägen 3  -  143 30 Vårby (Stockholm) Öppet: vardag 09.30-18.00, Lördag 10.00-15.00
Telefon: 08 - 710 80 00  -  Telefax: 08 - 710 68 68  -  E-post: sportfiske@regalmarin.se