Nyheter Web-Shop Rapport-STHLM Fiske-Tips  


Uppdaterad:
2007-02-01

WEBSHOPEN

Trolling för dummies

Fisketips:

Lax vid i Nynäs

Fisket vid Ö:Muskö

Havsöring vid Vitsgarn

Havsöring på Gålö




 

 

 





 

Fisketips
Bild laddas

Regal Sportfiskes Trollingskola. Del.8:


KROKNING OCH DRILLNING...

 

 

Att en fisk sliter sig är en del av fisket och det måste man acceptera även om det kan vara hårt ibland.
Drillningen är en kamp mellan fiskaren och fisken och det är normalt att fisken vinner ibland.
Om en fisk sliter sig på grund av slarv är däremot något man ska ta personligt. Att ha hela och fräscha grejer är ett måste. Även om man har fiskat bom tio dagar i rad, så får man inte tappa skärpan och underlåta att hålla grejerna i trim. Den stora har en förmåga att ta när man minst anar.

Bild laddas...

KEDJAN MELLAN RULLE OCH FISK, LINAN
Dimensioner på linor och tackel ska inte överdrivas eftersom allt detta påverkar betets rörelse negativt.
Det är viktigare att ha mycket lina än grov lina. 300 m är en bra linlängd för östersjölax, för insjölax kan man nöja sig med 200 m. Problemet är den mängd lina som redan ligger ute och den mängd som hinner rinna ut innan båten är förberedd för drillning snarare än att laxen tömmer rullen av egen kraft, även om det också händer.
Om linor går av, beror det nästan alltid på skador. 0.35-0.40 grov lina ska räcka för östersjölax, grövre lina än så används bara där det finns en nötningsrisk. Låt linan löpa mellan fingrarna ibland när du lägger ut. Skador känns direkt. Knyt om ofta, minst varje dag och alltid efter ett napp.
Hakar och lekanden ska vara av högsta kvalitet och av lagom storlek. För små hakar kan brista och för stora hämmar betets rörelser
som då fiskar sämre.

  Det är inte särskilt vanligt att hakar av rätt storlek går sönder men däremot brukar billiga hakar ha en förmåga att på något sätt öppna sig själva!!!??

Beteslås får aldrig hakas direkt i hålet i betet. En fjäderring skall vara
emellan. Många föredrar att inte använda beteslås alls och knyter då i
ett lekande monterat på betet.

Den viktiga kroken...
Kroken är den viktigaste detaljen i kedjan mellan dig och fisken helt
enkelt för att det är så gott som alltid kroken som släpper när fisk tappas.
Skärpan behöver faktiskt inte vara extrem men kroken får absolut inte
vara rostig vid spetsarna. Stora krokar i storlek 1/0-3/0 är de populäraste
men det viktigaste är dock att balansera kroken mot betet så att det
fiskar bra. (se lektion 1)
Krokar är förbrukningvara och kan vara slut efter 4 dagars fiske i saltvatten.
Efter fisketuren skall man öppna tackelboxen så att drag och krokar får torka.
Fjäderringarna bör vara rostfria eftersom dessa ofta får hänga med
ganska länge.
Ringarna mellan bete och krok skall vara extra starka. Draget skapar
en hävstång och belastningen här kan vara mångfaldig. Antalet ringar
mellan bete och krok kan varieras mellan 1 till 3 st. Kolla ringarna ibland.
De nöts.

NAPP!
I ett båtlag ska man ha en uppgjord plan där var och ens roller är solklara när det nappar.
Krokning. En lax har av erfarenhet lärt sig att satsa fullt när den slår bytet och den smällen kan bli för mycket för lina och tackel om inte rullen ger lina. Laxen krokar sig själv i hugget, mothugg är överflödigt och dessutom helt verkningslöst med de linlängder som används vid laxtrolling.
Bild laddas...
Bromsarna skall vara löst ställda. Själv ställer jag in en bromskraft på
max 1-1,5 kg mätt direkt på rullen. En hårt ställd broms tvingar fisken
att simma åt sidan från ett ythugg eller rakt upp till ytan från ett
djupriggshugg. I båda fallen far en desperat lax mitt bland linor och redskap.
Med en lös broms däremot rusar laxen nästan alltid rakt bakåt och ut ur
släpet.

Bild laddas...

KAMPEN
Den som drillar ska nu först och främst vinna tid så att båten kan förberedas
under ordnade former.
Rusar fisken rakt bakåt är allt som det ska och det är bara att vänta tills
fisken har simmat ut ur släpet. När fisken väl är ute kan man lägga om
kursen i med- eller sidvind.

  Nu måste man fatta ett beslut: Snabb eller säker landning av fisken.

Snabb. Bedömer man att fisken inte är särskilt stridbar kan man ta chansen
med en snabblandning.
Man rensar då upp en gata bakom båten genom att betena släpps längre
ut på planerboard-linorna och djupriggarna sänks djupare. När fisken är i
läge mitt i "gatan" änker man farten tillfälligt och tar in fisken snabbt till
båtens närhet. När fisken är ca 10 m från båten ökar man farten igen och
tröttar fisken på kort lina.

Visst är detta en chansning. Man kan missta sig på fiskens kondition, men behärskar man metoden tjänar man värdefull tid att hinna tillbaka och eventuellt ta en lax till på samma ställe.
Säker landning tar mer tid. Redskapen bärgas helt eller delvis. Är fisken en riktig kämpe bör man ta upp alla redskap så att man kan backa mot fisken vid behov. I övrigt gäller att man ska undvika att stanna båten helt och absolut inte om man har planerboarden kvar ute. Rör sig båten sakta hela tiden så hålls fisken automatiskt bakom båten.
Vilken metod man väljer beror på besättningens rutin och hur tufft vädret är. Ur fiskdrillnigssynpunkt finns det inget som heter "bråttom".
Bild laddas...

  Tiden är helt på din sida och inte fiskens. Slacka aldrig linan. Linan är ofta lite tvinnad och kan då sno sig runt toppöglan.

FINALEN
När du väl har en vuxen lax på kroken så släpp den inte närmare än 10 m
från båten förrän den ska håvas. Håll fart så att fisken hålls ifrån båten.
Låt dig inte luras av en lax som "tjuvhåller" på krutet. Kommer laxen villigt
mot båten på rätt köl utan att bryta vattenytan så öka båtens fart en aning
så att du kör ifrån fisken. Försöker du håva den nu så "exploderar" laxen
när den inser vad som är på gång. Man blir förvånad hur lätt en lax kliver
ur håven om den håvas i förtid.

  Håll huvudet kallt tills laxen vänder sidan upp och utan protester bryter vattenytan. Lätta på bromsen och lägg tummen på spolen och dra laxen bestämt men varligt i ytan mot håven. Håll håvgarnet samlat vid håvskaftet med ett finger. Släpp garnet först när laxen går i håven.

Personligen föredrar jag att håva lax med huvudet först. Använder du bete
med många krokar så kan det vara säkrare att ta stjärten först.
Mardrömmen är om fisken går ur håven och kroken fastnar i håvmaskorna.
Om fisken inte ska återutsättas så ska den avlivas snarast. Bloda ur
laxen genast så ökar hållbarheten på köttet och smaken blir bättre. Ett
litet snitt bakom gälfästet på halsens insida är bra.
Möjligheterna att ta hand om en fisk på bästa sätt i en båt är
begränsade men en del enkla åtgärder förhindrar att köttet förstörs i förtid.
Fisken ska först och främst blodas ur. Fisken får inte ligga i solen, eller
ännu värre i en plastsäck i solen. Låt inte fisken ligga i en blodpöl. Håll
rent där fisken förvaras.
Rensning och urtagning av fisken bör göras först när man har en
möjlighet att förvara den rensade fisken hygieniskt. öppna köttytor
är angreppspunkter för bakterier som förstör fisken snabbt. Har man
möjlighet att ordna kyla ombord så är det idealiskt.

Bild laddas...Förebygg missöden.
Med många redskap ute är det viktigt med inövade rutiner. Den mest kritiska fasen är sekunderna efter hugget när fisken ännu befinner sig i släpet bland beten och linor.
Trots allt händer det emellanåt att saker och ting går snett. De allvarligaste är följande och ska förebyggas till varje pris.
Att linan trasslar in sig i planerboarden är definitivt det allvarligaste man själv kan bidra med. Undvik detta genom att hålla en tillräcklig fart som håller planerboarden ute så de inte faller bakåt.
Kan du inte hålla tillräcklig fart under drillningen så ta in planerboarden i god tid.
I slutskedet av kampen nära båten söker sig fisken gärna in i skuggan under båten. Framför allt är propellern och motorn en risk (djupriggarna är självklart hissade). Även här är botemedlet att hålla tillräcklig fart framåt.
Ett besvärligt läge men inte lika katastrofalt som de föregående, är andra
beten som trasslar in sig i linan. Förebygg genom att inte pressa fisken när
den är på väg ut ur släpet och ha ett välordnat släp. (se lektion 4)
Alla inblandade ska vara medvetna om hur planen är vid drillning och
landning så att man inte omedvetet motarbetar varandra. Den som drillar
fisken "har befälet" och informerar hela tiden de andra om sina och fiskens
avsikter.

  Det vanligaste misstaget är att man har för bråttom att ta in och håva en stor fisk. Ta inte chansen att håva tidigt bara för att du råkar nå fisken med håven. Låt det ta sin tid och njut av kampen, för det är väl den du har väntat på och sett fram emot.

AV TAPANI "TAPSA" FILPPULA, för Regal Sportfiske, tel: 08-710 80 00.

 

 
COPYRIGHT: Regal Sportfiske. All form av kopiering förbjuden, alla rättigheter förbehållna...
NYHETER  |  WEB-SHOP  |  RAPPORT-STHLM  |  FISKE-TIPS  |  TÄVLING  |
Regal Sportfiske  -  Hamnvägen 3  -  143 30 Vårby (Stockholm) Öppet: vardag 09.30-18.00, Lördag 10.00-15.00
Telefon: 08 - 710 80 00  -  Telefax: 08 - 710 68 68  -  E-post: sportfiske@regalmarin.se